Taulukko 1. Artikkelissa tarkasteltavat ohjauskeinot.
1. Lainsäädäntöön vaatimukset lehtipuun säästämisestä, riittävästä säästöpuumäärästä ja lahopuun turvaamisesta 
2. Lakitason ylittävälle arvokkaiden piirteiden säästämiselle tuki 
3. Lakisääteiset hakkuiden ikä- ja läpimittarajat 
4. Metsien hiilitukijärjestelmä  
5. METSO-suojelun laajentaminen 
6. Uudisojituksen kieltäminen ja kunnostusojituksen luvanvaraisuus 
7. Ojituksen haittavero 
8.  Suojelutoimia lisätään valtion omistamissa metsissä
1

Kuva 1. Metsäpaneelin ohjelma.

Taulukko 2. Ohjauskeinojen hyväksyttävyys sidosryhmien ja kansalaispaneelin keskuudessa Värikoodauksen liikennevaloväritys kertoo ohjauskeinojen hyväksyttävyydestä.
Ohjauskeino Hyväksyttävyys
Sidosryhmätyöpaja Kansalaispaneeli 
Lainsäädäntöön vaatimukset lehtipuun säästämisestä, riittävästä säästöpuumäärästä ja lahopuun turvaamisesta Korkea: nähtiin tehokkaana keinona monimuotoisuuden lisäämiseksi, toteutus nähtiin jokseenkin realistisena mutta valvonnan vaatimat resurssit herättivät huolta.
Kannattaa: korostettiin pakottavan sääntelyn tarvetta, pidettiin oikeudenmukaisena ja tehokkaana.
Lakitason ylittävälle arvokkaiden piirteiden säästämiselle tuki Keskitaso: hyväksyttävyys vaihteli, valtiontaloudelliset kustannukset koettiin ongelmallisina. Kannattaa: nähtiin tarpeellisena lainsäädännön täydentäjänä, ehdotettiin kohdentamista tehokkaasti ja oikeudenmukaisesti.
Lakisääteiset hakkuiden ikä- ja läpimittarajat Korkea: aiemmin käytössä ollut sääntely koettiin tutuksi ja hallinnollisesti helpoksi. Kannattaa: painotettiin hiilensidontahyötyjä ja alueellista oikeudenmukaisuutta.
Metsien hiilitukijärjestelmä Keskitaso: potentiaali nähtiin, mutta kustannukset ja mittaamisen haasteet herättivät kysymyksiä. Kannattaa: kehotti selvittämään metsäteollisuuden roolia rahoituksessa.
METSO-suojelun laajentaminen Korkea: tunnustettiin tehokkaaksi ja tunnetuksi ohjelmaksi, joka nauttii laajaa hyväksyntää.
 
Kannattaa: arvostettiin ohjelman vapaaehtoisuutta ja ehdotettiin laajentamista koko maahan.
 
Uudisojituksen kieltäminen ja kunnostusojituksen luvanvaraisuus Korkea: nähtiin tehokkaana ja oikeudellisesti hyväksyttävänä, valvonnan resurssitarpeet huomioitava. Kannattaa: arvioitiin ympäristölle hyödylliseksi ja oikeudenmukaiseksi, vaati lupaprosessien selkeyttä.
Ojituksen haittavero Matala: herätti huolta kustannuksista ja alueellisesta epätasa-arvosta, vaikka periaate nähtiin oikeudenmukaisena. Ristiriitainen: kritisoitiin mahdollisuutta ”maksaa haitasta”, ja kannatettiin mieluummin suoria rajoituksia.
Suojelutoimien lisääminen valtion omistamissa metsissä Korkea: kannatettiin laajasti, nähtiin valtion mahdollisuutena toimia johdonmukaisesti ja nopeasti. Kannattaa: nähtiin oikeudenmukaisena, kun valtio vaatii samoja toimia muilta, ja nostettiin esiin terveys- ja virkistysvaikutukset.